torsdag 6 december 2012

jul, jul, jul

Ja men nu tycker jag att julkänslan börjar smyga sig på lite. Jag äääääälskar ju snö så det bidrar ju självklart!! Så nu har jag börjat spåna på julens upplägg men jag tycker alltid jag kör fast i julaftonsupplägget. Det känns ju som Sverige delas upp i två läger, julbord före eller efter Kalle :-)

Personligen tycker jag att ett härligt upplägg är mysfrukost, någon uteaktivitet som pulkarace eller en promenad, sen skall ju alla göra sig fina och maten skall förberedas. Till Kalle blir det glögg & lite smått & gott och efter det blir det julbord och sen kommer tomten.

Föredelen är att man hinner så mycket mer på dagen, älskar att vara ute och hitta på något på julafton och man slipper stressa och när man väl sätter sig till bords har mörkret lagt sig. Jag är inget fan av att äta mitt på ljusan dan och heller inte det minsta sugen på en julsnaps mitt på dagen.
Nackdelen med det upplägget är att det blir lång väntan och sent för barnen. Annars gillar jag det bäst.
Men hur gör ni? Någon som knäckt koden för det perfekta upplägget?

Och hur gör ni med julklappar? Får alla, vuxna som barn klappar eller har ni någon form av julklappslek?

Igår när jag åkte hem så lyssnade jag på Hannah & Amandas pod och den avslutades med lite barndomsminnen och då berättade dom om en tradition som dom hade med sin farmor. Och det här med traditioner är ju mega mysigt. Jag har inga direkta traditioner, några kanske men inte som satt sånna spår, men jag skulle gärna skapa mig nya egna traditioner. Har ni några mysiga traditioner så här i advets- och juletid?

Måste nästan berätta vad dom gjorde när dom var små. Då fick barnen åka själva med sin tjusiga farmor till NK och shoppa loss. Den dagen fick dom allt dom pekade på och allt slogs in till vackra julklappar och sen avslutades dagen med att hela familjen anslöt och så åt dom middag på Café Opera. Det lät sååå mysigt när dom berättade om det. Och så härligt att dom i vuxen ålder fortfarande minns denna tradition som något stort från deras barndom.

Men en tradition har vi iallafall och det är att jag & alla mina barndomsvänner firar advent tillsamammans hemma hos Familjen M i Bålsta. Tror det blir 3 eller kan det vara 4e året i år. Då ses vi alla med våra familjer så nu börjar det bli trångt hemma hos dom på deras adventsfirande. Dom har även en egen tradition att laga en dansk rätt som är som pannkaksbullar. Ljuvliga!! Det är även där jag äter årets första skinkmacka, varje år. Så nu längtar jag till söndag och att få fira advent med mina vänner från förr.

Kramis
Lina

2 kommentarer:

  1. Våran julafton brukar se ut som eran faktiskt, ganska precis! ; ) Tycker inte heller om att äta för tidigt, framförallt inte då våra middagar brukar bli gaaanska så långdragna, vi sitter gärna och äter minst ett par timmar, gärna tre! : )
    KRAMIS

    SvaraRadera
  2. Bästa traditionen är helt klart vår adventsträff! Ska bli så mysigt att få ses igen allihop.
    Vår julafton är verkligen uppdelad i före/efter Kalle. Julbord hos mamma vid 13, sen Kalle, på det lite fika och sen julklappsberget. Här är det julklappar till alla, och många! Så det tar tid, ibland 3-4 timmar.
    Sen blir det ofta gröt och skinksmörgås.
    Vi har ingen alkohol, möjligtvis en julöl, så snapsen behöver vi inte tänka på.
    Kraaam

    SvaraRadera