måndag 19 december 2011

Ernst som jag längtat efter dig!



Ernst och julen hör lixom ihop och ikväll var det äntligen dags för hans årliga julprogram!

Så jag kröp upp i soffan med en latte, tände en brasa och bara njöt. Är det någon som kan få fram julkänsla så är det han!


Efter hans program så inser jag att jag har lite samma smak, jag gillar också att pynta med naturen, blommor, frukt & ljus. Alla tomtar & kraffs jag samlat på mig genom åren dom ligger kvar i lådorna på vinden. Måste man ta fram dom? Nej, jag tycker inte det. Kanske barnen vill pynta sitt rum med dom?


Alice önskar sig en julgran inne, klurar lite på om vi skall åka och hämta hem en eller inte. Vi ska inte fira jul hemma i år så det känns lite onödigt. Men samtidigt vill jag att dom ska få en gran. När advenstgranen kom på plats så stannade Alice andaktigt framförden och sa: Vad den är vacker mamma. Sen blev hon lite allvarlig & avslutade med att säga: Men den ska stå INNE.


Avslutar detta inlägg med mitt absoluta favorit kakrecept ala Ernst.


Gudomliga Kanelhjärtan
- underbara & lite tantgammeldags


1 1/4 dl socker

200 g smör

4 dl vetemjöl

1-1/2-2 dl snabbmarsánpulver ( 1 pkt för 7 portioner)


Till garnering:1 ägg, 2 tsk kanel, 2 msk socker



1. Rör ihop socker och smör tills det blir vitt och fluffigt – krokarna på
elvispen funkar fint till det momentet.
2. Blanda i mjöl och marsánpulver och arbeta ihop en smidig deg.
Låt vila i kylen i cirka 30 minuter.
3. Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut till en platta, cirka fyra millimeter tjock. Ta ut hjärtan med pepparkaksmått. Pensla med uppvispat ägg. Blanda kanel och socker och strö över kakorna. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 6–8 minuter eller tills kakorna får lite färg.


Kram Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar