söndag 17 april 2011

Söndags kram & jordärtsskockssuccé

Hoppas ni njutit av vädret i helgen! Det var ju alldeles alldeles underbart. Mer av den varan tack! Som alltid smider man 100 planer innan helgen & sen blir det inte alls som man planerat men vad gör väl det? Det blev inte speciellt mycket fixat i trädgården, vilket iofs är synd men vi fick iallafall lite sol på våra näsor & premiärfikade ute i solen. Underbart! Jag vill verkligen ta tag i trädgården men jag tror jag undermedvetet tycker det är övermäktigt. Lösningen är tyvärr inte att plantera att påskliljor i en kruka eller två utan så mycket mer omfattande (men självklart är det precis så jag gjort för att döva mitt dåliga samvete..). Känns som vår trädgård råkar vara just den lilla stackaren som Gud glömde... Annars har vi alla varit trötta. Väldigt trötta. Barnen har varit sjuka hela helgen & varken jag eller Patrik har varit på topp. Men jag hoppas det vänder snart för det här vabb-träsket är inge kul. Snart lutar det åt sten-sax-påse nästan ;) Idag har vi varit & gratulerat min Lillebror som fyllde 25 år i helgen. Grattis Lillebror! Han bjöd på smörgåstårta. Vi har en favorit tårta som vi alltid gör när det vankas smörgåstårta i familjen och det som var extra stort idag var att han gjort den själv! Jag var så imponerad! Sen när vi kom hem så blev det någon form av kylskåpsresning till middag & bla så gjorde jag en jordärtsskockssoppa. Vilket blev såååå gott. Jag har aldrig gjort det tidigare men jag hade 2 jordärtsskockor i kylen (250gram) så kokade jag dom i små tärningar i lite lättsaltat vatten & en liiiiten bit av en hönsbuljongtärning. När det var klart hällde jag av lite av vattnet & skvimpade i lite matlagningsgrädde. Mixade. Klart. Så gjorde jag lite krutonger av gårdagens baguette & la uppe på soppan. Det var verkligen ljuvligt. Jordärtsskocka har en sån god smak, lite söt och nästan rökig på samma sätt. Verkligen speciell. Den soppan kommer jag garanterat göra igen. (jag gjorde den ganska tjock, nästan på gränsen till puré) I mina planer för kvällen ingick även att göra en djupdykning i några matlagningsmagasin, Elle mat & vin, Lantliv och Lantlivs mattidning för att börja planera maten inför påsken. Men det är väl så att man inte ska planera va? 22.30 så hade jag fått båda barnen att sova... Då var jag lagom uppgiven och skit trött rent ut sagt. Så det blev inge med det. Nu är sängen nybäddad & naglarna målade. Så nu ska jag lägga huvudet på kudden. Natti natti. /Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar