måndag 24 januari 2011

svensson svensson

Smålog åt mig själv när jag serverade middagen ikväll, kokt torsk med äggsås på Gröna Anna servisen. Kan det bli med svenskt? Inte så mycket va..

Alice gillade det & då blir jag alltid överlycklig så vi kommer garanterat äta det igen. Henry han gillar ju nästan allt och han fick testa lite fast föda igen då han behållit all dryck sen förmiddagen. Den lilla kraken satt som en fågelunge och skrek efter mera mera.. men jag vågade inte ge han hur mycket som helst. Får ju tänka lite på den stackars magen också. Men det förstod ju inte lilla fågelungen. Stackarn.

Jag tyckte det var en bra & enkel vardagsmiddag, och eftersom bloggvärlden just nu bubblar av "veckomatsedlar" och inspiration så får det här bli mitt bidrag till en enkel vardagsmiddag som inte består av falukorv i någon form. Receptet är knyckt rakt av från recept.nu



Kokt torsk med äggsås 4 personer

Ingredienser:

600 g torskfilé.
05 tsk salt
5 dl fiskbuljong


Sås:

1 st ägg
1.5 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 krm salt
0.5 krm vitpeppar
2 msk hackad persilja


Gör så här:

1. Sås: Hårdkoka ägget. Skala och hacka det, lägg i en skål och ställ åt sidan.

2. Vispa ihop mjöl och lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken. Låt koka cirka 3 minuter. Smaksätt med salt och peppar. Ställ såsen åt sidan.

3. Koka upp fiskbuljongen i en vid kastrull. Skär fisken i portionsbitar. Salta och lägg ner dem i buljongen. Koka på svag värme under lock cirka 3 minuter.

4. Tag upp fisken med hålslev och håll den varm.

5. Koka upp såsen. Vänd försiktigt ner persilja och ägg i den varma såsen.
Servera fisken med såsen, kokt potatis och gröna ärter.



Det verkar så skönt med en veckomatsedel och jag har haft tankar på att införa det här hemma då vi inom kort snart jobbar igen, båda två. Jag tror nämligen inte att det kommer att finnas sååå mycket utrymme för att stå & fånglo i en tom kyl och klia sig i skallen och fundera "vad ska man laga för mat ikväll då"....

Jag har iofs även haft mina funderingar på att testa dom här berömda "matkassarna", känns som jag är den enda på denna planet som inte testat matkasse eller har städhjälp. Får väl se hur länge jag är motvals ;)

Kram
Lina

1 kommentar:

  1. Åh det är så gott med torsk & äggsås!!

    Och ja, det är skönt att ha veckomatsedel. Vi har kört varannan vecka hittills, det är ju lite pill med att få ihop den och handla allt - ibland orkar vi inte.

    De där matkassarna har jag suktat efter länge må du tro. Men jag hittar ingen bra som levererar in the middle of nowhere (läs: Uddevalla). Så jag får fint planera min egen matvecka.

    Puss på dig!

    SvaraRadera