tisdag 11 maj 2010

Iittala

Jag gillar Iittala. Dom gör mycket fint som jag gärna skulle införskaffa. Iochförsig så känns det som halva huset är fullt av deras små "kivi" ljusslyktor och jag spar även på deras skålar på fot "Maribowl".


Men just nu är det en sak som grämer mig lite.. jag är ju en riktigt "loppis-skrota" och när vi bodde i stan så hittade jag ett gäng glastallrikar på ett fyndbord för en 10a styck. Min man suckade & tyckte verkligen inte att vi behövde ännu flera tallrikar. Jag tror jag lyssnade på honom för att han hade en viss poäng i det han sa, men det är inte det som är poängen! Utan.. jag har ångrat mig sen dess att jag lät mig övertygas om att vi inte behövde fler tallrikar och titta nu vad som händer - ju Iittala reproducerar dessa och nu kan jag köpa dom för det förmånliga priset av 129kr styck, precis som att jag skulle köpa ett dussin nu...





Något annat som är alldeles nytt från Iittala är dessa små "boxar" i glas. Jättefina, tänk att lägga sina vigselringar i en sån fin att vila över natten - det vore väl trevligt! Eller nått annat, fantasin sätter gränser. Man kanske skulle köpa en stoooor och lägga ostkrokar i den och vänta tills dom blir riktigt gamla innan man öppnar boxen igen. Ja det var också en bra idé! :-)




Mitt senste "loppis-span" i Iittala genre är deras gamla glasljusstakar som finns i en mängd olika höjder. Formgivna av Timo Sarpaneva.



Jag vill köpa massa sånna och ställa ihop på ett bord. Ursnyggt!!
Men det verkar vara fler som gillar dom ljusstakarna för det är inte lätt att hitta några och hittar man dom så är det inga loppispriser. Men skam den som ger sig.


Ps. Alla bilder är lånade från Iittalas hemsida.

3 kommentarer:

  1. Hahaha, vad är det med dig å ostkrokar :))

    SvaraRadera
  2. Ja det är en mycket bra fråga! Jag kan helt enkelt inte leva utan dom ;)) Kram Lina

    SvaraRadera
  3. Hahaha kan inte sluta tänka på "It I like"......//Kombon från Haus MaLina

    SvaraRadera